Hvordan starte en youtube kanal

I dag tenkte jeg å skrive litt om hvordan det er å være helt nybegynner på youtube. Kanalen min er fortsatt veldig liten, men jeg vil prøve å gi noen gode tips til den som tenker å starte. 

1. Bare start.
Ja, dette høres litt rart ut, men faktisk så er det bare å starte og feile. Etterhvert får man det til. Man blir ikke profesjonell youtuber over natten, og det er mye arbeid som skal til og samtidig erfaring med filming som gjør videoen så gode. I starten hadde jeg problemer med å være litt kamera shy, men det har blitt bedre nå. For ja det er litt kleint i starten hvis du ikke er vant til å snakke til kamera.

2. Ikke bruk masse penger på utstyr. 
Hold deg til et budsjett og ikke bruk penger du nødvendigvis ikke har. Man kan ha veldig dårlig kamera utstyr i starten og finne ut at man ikke liker å youtube. Da er det veldig synd å ha brukt masse penger på utstyr du ikke har bruk for. 


(Aker brygge) Vlog #4 https://www.youtube.com/watch?v=yPNxOnR_1Ac

3. Lag videoer du selv liker og vær deg selv
Dette er et tips som de fleste kommer med. Videoer du liker selv er oftest de beste, da vil youtube kanalen din trekke til seg mennesker som liker det samme som deg. Samtidig blir det morsommere å filme. Liker du sminke, snakk om det! Reise, utdanning, erfaringer, morsomme historier, ditt daglige liv. 

4. Få tips fra andre youtubere og gjør research
Hvis drømmen er å tjene penger eller bare ha det moro så er det alltids lurt å se hva andre youtubere gjør og gjøre research på hvordan du kan filme annerledes og tips til ting du kanskje også vil snakke om. Men gjør det til din egen vri. Min anbefaling til gode tips: “taylorcutfilms” og “Mark Dohner” 

5. Bruk det du har
Dette henger litt sammen med budsjett, men de fleste mac-er har redigerings-apper man kan bruke som er gratis allerede installert. Jeg vil anbefale å prøve ut forskjellige redigeringsprogram som er gratis først, også etterhvert gå for et mer avansert redigeringsprogram. Det letteste er oftest det beste i starten. 

Det er mange som sier at du MÅ laste opp kontinuerlig, men tro meg det er vanskeligere sagt enn gjort. Jeg vil anbefale å prøve i starten og se hvor mye tid som man faktisk har. Etter hvert så blir man mer vant til ting og da kan man sette opp en gang i uken eller 2 ganger (etter hva du selv vil). Redigering kan ta rundt 3-4 timer pr video eller mer. 


(Frogner Parken ) Vlog #5 https://www.youtube.com/watch?v=vuToTdzEhv4

Dette var mange av de tipsene jeg tenkte på når jeg startet kanalen min, og jeg tenkte at siden jeg fortsatt er i nybegynner fasen er det fint å skrive et innlegg mens erfaringen fortsatt er fersk. 

Vi blogges <3 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg