Starter det nye året

Godt nytt år!

Nå har det vært en stund siden jeg har skrevet på bloggen. Forrige uke hadde jeg 4 eksamener så jeg måtte starte det nye året med å fokusere på dem. Dagen etter alle eksamene så skulle klassen holde et 2 timers event som vi har brukt 2 måneder på å forberede. Vi måtte invitere en gjest som skulle holde en tale og vi fikk tak i en opera-sanger. ” The Guest speaker” fløy dagen før fra Hellas for å komme på eventet. Så vi var utrolig heldige. 

Innen januar måneden må vi i studiet velge mellom privat og offentlig sektoren. Forskjellen er at privat er business og offentlig er politikk. 

Samtidig må vi velge om vi har lyst til å dra på utveksling til neste år eller ikke. Hvis vi ikke vil til et annet land så kan de som ikke er fra Nederland velge “minor” og “electives”. Disse går ut på om man tar privat eller offentlig. Det samme gjelder landene for utveksling. Den Haag har mange universitets partnere. Regelen i studiet er at hvis man er nederlender så må de på utveksling. Internasjonale studenter kan velge om de vil dra fordi vi er på en måte allerede på utveksling. Vi får bare 4 dager på å søke og man må velge mellom 5 land. Tror det skumleste er at man ikke kan velge by selv. Selv om man kanskje har lyst til å dra til Japan eller Korea så er ikke alle stedene i sentrum. 

Hvis du vil sjekke ut hvilke steder jeg har muligheten til å dra til, kan du sjekke ut: http://www.escm-studyabroad.nl/

Ellers så har jeg vært på middag med venninner og hatt besøk av søster i Amsterdam. Jeg var på Harry Potter in Concert forrige uke og denne gangen hadde de kor med orkesteret. Fantastisk opplevelse. Jeg kjøpte meg ny Macbook Pro fordi den andre tok 3 timer å slå seg på og 30 minutter for å åpne word… da følte jeg at det var jammen på tidet. Jeg gleder meg til å dra hjem til Norge snart. 

Nå planlegger jeg turer for sommeren 2018, så hvis du har noen gode ideer skriv det gjerne i kommentarfeltet.

Hvordan var januar for deg? 
– Alissa 

#nederland #skole #januar #offentlig #privat #2018 #sommer #Amsterdam #HP #orkester #opplevelse #Norge #utveksling #eksamen #tur #Hellas #gjestetale #sanger #MacbookPro #middag 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg