Ukens spørsmål #3 priser i Nederland, neste video ide, hvorfor driver jeg med youtube, hvordan er nederlandsken min?

Hei fine! I dag er det søndag så jeg tenkte å samle uken inn i en liten spørsmålsrunde som kanskje kan være interessant og en bedre måte for dere å bli bedre kjent med meg. 

Hvordan har du det i dag? 
Veldig bra! Jeg føler meg avslappet selv om det er mye som skal gjøres før oktober. 

Hvordan var uken? 
Denne uken var veldig fin og rask vil jeg si. Litt sånn bump i samarbeidet med noen grupper, for akkurat nå har jeg gruppe arbeid i nesten hvert eneste fag. Det er vanskelig når alle har sitt eget liv og vi må prøve å møtes og få gjort ting men det passer ikke alles timeplan eller ikke alle er motiverte. Jeg var veldig glad på fredag pga sermonien som du kan lese mer om i forrige innlegg og jeg har blogget hver dag. Blogginnleggene kan nok være litt kjedelige iblant fordi jeg skriver mye om skole men det er jo 40 timer i uken min så det jo mye av det livet mitt består av hehe. 

Hva slags type youtube videoer liker du å se på? 
Jeg liker veldig godt styling videoer og hauls. Det er så utrolig fint å se vlogger og hvordan livet til folk jeg følger med på er så ganske annerledes enn hvordan mitt er men morro. 

Har du noen planer for uken? 
Neste uke skal jeg intervjue noen studenter og se om de passer inn til å bli student ambassadører for universitetet. Jeg er akkurat nå senior ambassadør så jeg hjelper litt til der. Samtidig skal jeg ut og spise med kjæresten i morgen på en date fordi jeg fikk første års diplomet på fredagen. 

hvordan er været i Nederland?
Akkurat nå regner det, men hele denne uken har det vært sol og mye vind. Det har vært ca 21-22 grader så ganske varmt. 

hvordan ser timeplanen din ut akkurat nå? 
Jeg har en ganske bra timeplan. Hvis jeg starter tidlig så slutter jeg også ganske tidlig. Blant annet på tirsdag og torsdag er de eneste dagene jeg starter 08.45. Men på tirsdager er jeg ferdig allerede klokken 12.00. De fleste dagene i uken slutter jeg 15.00 

Hva er det vanskeligste med universitetet? 
Det er time management. Jeg legger merke til at det plutselig føles som om alle timene går i et sett. Så når jeg har mye fritid så burde jeg få inn tid til å lese. 

hvordan går det med nederlandsken?
Det går bra, men siden jeg ikke har noen forelesninger så må jeg pushe meg selv andre måter å få lært språket på. Derfor har jeg blant annet en instagram som er dedikert til at jeg får inn litt nederlandsk hver dag, leser avisen hver dag og snakker med mine nederlandske venninner bare på nederlandsk. Jeg vil bli helt flytende så jeg håper at jeg får det til. Jeg tenker også å vlogge litt på nederlansk for da får jeg øvd mye mer, selv om det både er skummelt og spennende 

Hva er den siste video ideen du skrev ned? 
Det var at jeg skulle prøve å få til en video hvor jeg tester sminke til 1 euro. De har noen butikker som er 1 euro butikk og der er det mye sminke fra blant annet max factor og ukjente sminkemerker så det kunne vært litt morro. 

hvordan var følelsene når du først flyttet til Nederland? 
oii, jeg husker at jeg hadde såååå mange følelser over hele kroppen. jeg var mest spent og nervøs. Jeg hadde vært i nederland mange ganger i en eller to uker, men ikke bare skulle jeg flyttet til et annet land, men også flytte inn med kjæresten. Det er jo noe helt annet når man flytter inn sammen. Det var sinnsykt rart når første skoledag kom og jeg hadde heldigvis blitt kjent med noen før jeg kom dit. Vi hadde hatt en middag 6 måneder i forveien som var en slags julemiddag veldig koselig. De fant jeg via facebook. Det var litt rart i begynnelsen å bare snakke engelsk, men det kom fort. Det var interessant å vite mer om folk fra forskjellige land og at andre synes det var interessant at jeg kom fra norge. 


Hvordan er prisene i Nederland? 
Mat og ting er definitivt billigere her, men offentlig transport er dyrt. Nederland er et lite land, men det er dyrt å bare dra to byer unna. Det kan fort bli 200 kr bare en tur. Det er veldig fint hvis du er nederlender fordi alle studenter i nederland trenger ikke å betale for transport, de får det gratis av staten. Hvis du har tenkt til å flytte hit vil jeg anbefale at du starter å sjekke ut bolig hvert fall et halvt år i forveien. Det er veldig vanskelig å få leiet noen steder med mindre man er tidlig ute og det er ganske dyrt hvis du skal bo i de store byene. 

hvilken sang var den siste du hørte på? 
Jeg hørte nettopp på Marc Terenzi- loved to be loved by you som er over 10 år gammel. Denne sangen bringer meg tilbake til når jeg var yngre og gode tider med familien. Samtidig er den veldig romantisk. Det føles ut som et helt annet liv nå, og når jeg var ung kunne jeg aldri tenkt meg fram til at jeg skulle bo i utlandet. 

hvorfor driver du med youtube? 
Jeg synes det er utrolig gøy å kunne se tilbake til minnene mine og se hva jeg har gjort. Dette gjør også at jeg tvinger meg selv mer til å gå ut av komfortsonen og jeg ville bli flinkere til dette med video produksjon. Jeg følte meg alltid kjempe rar når jeg hørte min egen stemme eller skulle snakke inn i kamera så tenkte jeg at dette er noe jeg må bli komfortabel med og bli flinkere til. Jeg føler fortsatt ikke 100% og synes det fortsatt er vanskelig å få frem personlighet gjennom kamera og når jeg snakker på engelsk eller andre språk men når jeg ser tilbake til de andre videoene mine allerede for et år siden så ser jeg fremskritt og forbedringer. 

vi blogges <3 
//Alissa

#spørsmålogsvar #svar #youtube #sanger #priser #nederland 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg