Fattige studenter & stipend – store konsekvenser

Gjesteinnlegg av Caroline

Hei dere!

Dette er noe jeg har vært veldig oppgitt over. Jeg har ikke helt satt ord på det før nå. Nemlig den nye stipend ordningen som regjeringen foreslår er helt hårreisende!

Kort sagt vil studenter som ikke fullfører hele grader, for eksempel at de ikke fullfører bachelor eller årsstudium, fordi de har valgt feil – vil få betydelig mer lån enn tidligere!

Hvordan kan dette være rettferdig?

Studenter har allerede et stramt budsjett å forholde seg til, føler allerede at de blir tvunget til å jobbe ved siden av studiene sine! Derfor skal IKKE folk ha mer lån, bare fordi man velger feil!

Studenter ønsker ikke å ta fulltidsjobb, for hvertfall i mitt tilfelle ønsker jeg å øke kompetansen min og være bedre kvalifisert til fremtidig jobb og karriere. 

Ingen er perfekte. VI ER IKKE PERFEKTE. 

Samtidig som jeg må si at jeg er veldig fornøyd med stipendordningen, hvor vi får lån og omgjort til stipend med ordningen slik den er nå. Hvorfor skal endre på noe som allerede fungerer?

Det er ikke bare jeg er med i denne debatten. Derfor er jeg tydelig på å si hva jeg mener:

Mulighetene for å bytte studie underveis kan ikke svekkes.

Studier som ikke inngår i en grad blir mindre tilgjengelige.

Studenter får økt gjeldsbyrde, samtidig som at de unge er allerede usikker på hva de ønsker å bli!

Helt fra man er liten av, får man beskjed om å prøve og feile. Vel, det er det hvertfall ikke noe rom for lenger!

Med andre ord: Ikke rør stipendordningen!

– Caroline C <3

 

3 kommentarer
    1. Hei Caroline 🙂

      Du er enda ganske ung og har sikkert ikke betalt så veldig mye skatt i livet ditt.

      Visste du at det er skattepenger fra vanlige mennesker som betaler for at du studerer? Universitetet du går på er så og si helt gratis for deg (det er allerede betalt av foreldrene dine og andre skattebetalere), og I TILLEGG får du stipend av Lånekassen for å gå der (dette er også betalt for av foreldrene dine og andre skattebetalere).

      La oss si at det var din egen datter som studerte, og du som mor måtte betale for det. Du betaler da både skolepenger (minst 150.000 kr per år) og “lommepenger” på 5.000 kr per måned til datteren din som skal dekke husleie, mat, drikke, osv.

      Vil du fortsette å betale både skolepenger og lommepenger til datteren din hvis hun etter de 4 første årene av mastergraden sin fant ut han hadde valgt feil? Hvis ja, hvor mange ganger synes du det er greit at hun velger feil før du begynner å redusere lommepengene? 1 gang, 2 ganger, eller kanskje hun bare kan holde på til du er helt tom for penger?

      Husk at det er vanlige folk som jobber som betaler for alt det dere som studerer får gratis. Alt kommer fra vanlige folk sin skatt. Og jo mere staten skal gi ut gratis, jo høyere må skatten for vanlige folk være. Staten har jo ikke noe penger utenom det som kommer inn som skatt.

      Nå håper jeg det blir enklere for deg å forstå at det må settes noen grenser og stilles noen krav for å få penger. Og noen ganger må disse kravene til og med strammes inn, tro det eller ei! 🙂

      Lykke til videre med studiene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg