5 tips til Hvordan jeg leser til eksamen

Hei fine! Neste uke har jeg 3 eksamener og 2 er på samme dag. Jeg pleier som regel å lese gjennom materialet og se gjennom hva jeg synes er vanskeligst først. På universitetet er det viktigste å skumlese først fordi til eksamen har man kanskje over 1200 sider som pensum. Med alt dette så kan det bli litt overveldende, men her er mine beste triks til å lese. 

1. Ikke les gjennom alt ord for ord. 
Det er bedre, synes jeg, å lese gjennom ting flere ganger enn å lese ord for ord 1 gang. For min del er det lettere å huske ting hvis jeg har lest det mer en gang. 

2. Ta med det viktigste. Som regel er det hvis det har blitt nevnt på forelesning og i boken så er det altså nevnt 2 ganger. Det burde være det første som kommer på listen å kunne til eksamen. 

3. Test deg selv. 
For eksempel, Hvis det er en definisjon du må kunne bare sett det som en spørsmål. Hva er definisjonen av….? hvis du klarer å svare, så kan du gå videre til neste kapittel. Som regel er det hvem, hva, hvor, hvordan osv som er de mest vanligste. 

4. Ta pauser. 
Prøv å finne ut hvilken tid på dagen du er mest produktiv. Det hjelper ikke å lese 10 timer i strekk hvis du bare husker 1 time. Dette må jeg minne meg selv på mange ganger også. 

5. Husk å spise og drikke nok. Når man fokuserer så er det lett å glemme at man burde drikke. Jeg får ofte vondt i hodet og mister konsentrasjonen hvis jeg ikke drikker og spiser nok. 

Bonus: ta tiden. Noen ganger blir jeg mer motivert til å sette på en timer, også se etterpå hvor mange minutter/timer jeg har lest uten å miste konsentrasjonen. Du kan også bruke 10 minute planner. 


Dette er en oversikt over hvor mye du har brukt av tiden din også gir det litt motivasjon. 

Dette var mine tips. Hva gjør du for å lese godt til eksamen?

Vi blogges <3 
//A

#alissa #eksamen #nesteuke #tips #planner 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg