Skal jeg ta friår?!

Det finnes mange alternativer man kan velge i stedet for å ta friår. Etter videregående kan man bli ganske lei av å være på skolebenken. Jeg har mange venner som er på folkehøyskole eller jobber osv… men dette er et alternativ for deg som vet at du vil studere men ikke vet hva ! 

Etter videregående visste jeg fortsatt ikke hva jeg hadde lyst til å studere, så jeg bestemte meg for å prøve meg som enkeltemne student på universitetet i Oslo. Dette betyr at man kan velge fag som er ledig. Overraskende nok var det veldig mange alternativer, men fagene gikk fort. Det er lurt å bestemme seg litt på forhånd hva man kunne tenke seg, og oppdatere siden mange ganger. Med en gang noen droppet faget legges det ut på enkeltemne siden og plassen kan bli din. 


Meg 

Dette halvåret at jeg studert Nederlandsk, et fag i jus (engelsk: International Commercial law), komparativ politikk og mikroøkonomi. I starten av året prøvde jeg meg også tilbake på biologien fordi jeg var nysgjerrig på om jeg var like interessert etter videregående. Etter et par forelesninger fant jeg ut at det ikke var noe for meg og byttet. 

Det fine med dette er at man kan velge forskjellige fag og man får studiepoeng for fagene man tar. Samtidig er det mulig å få lån av lånekassen siden du er fulltidsstudent. Man kan (som er hovedgrunnen til at jeg valgte dette alternativet) finne ut hva man vil studere til høsten av. Ved å ta forskjellige fag får man en følelse av hvordan studentlivet er på universitetet, og du velger fag som du interesserer deg for. Du kan også velge å bare dra på forelesninger og ikke ta eksamen. 

Søsteren min ble akkurat ferdig med å skrive bachelor <3 SÅ STOLT <3 ^^

Forelesningene kommer på forskjellige tider, så dette må man passe på selv. Siden dette ikke er et eget bachelor løp så kan det hende at noen forelesningen kommer på samme tid. Det har jeg erfaring med, og da må man bare lese seg opp på det man har gått glipp av. Dette betyr også at det kan være noen dager du har fri, som for eksempel alle mandager eller noe sånt. Kommer helt an på hvordan de har lagt opp timeplanen for de forskjellige fagene. 

Enkeltemne kan man søke på hvert halvår. 
Det vanskelige med prosessen er at man kan melde seg på 3 års fag i en bachelor. Så man burde være OBS på hva navnet på emnet er… jo høyere tall (3000 ett eller annet) betyr dette at det er ganske avansert. Det var ikke så mange innføringsfag for vår semesteret. Dette var vel min første feil, på et av emnene sto det “videregående biologi” med videregående menes det altså master studiet 😛 

Et eksempel nå er at jeg tar NED2101 som er nederlandsk 3, men da jeg startet så var jeg bare på nybegynner stadiet, så mange i klassen hadde fordelen å kunne snakke flytende fra før av eller hatt nederlandsk i flere år på universitetet. Men man skal ikke la seg bekymre seg over dette, jeg visste at jeg var interessert i faget, og jeg var der for å lære mest mulig. 

Håper dette var noe informativt og hvis du har noen spørsmål så bare skriv i kommentarfeltet! Vi blogges <3 

#Enkeltemnestudent #enkeltemne #uio #universitetetioslo #Oslo #universitet #livet #erfaring #enkeltemneerfaring #studere #studentlivet #erfaringeravuio #enkeltemne #enkelt #emne #student 

2 kommentarer
    1. Dette hørtes jo ut som et kjempe spennende alternativ. Veldig glad for at jeg kom innom bloggen din, har endelig funnet ut av hva jeg vil gjøre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg