må man være god i matte for å ta realfag? jeg strøk nesten…

Etter mine erfaringer Nei… man trenger ikke å være kjempe god i matte for kunne ta realfag.

Selvfølgelig er det en fordel å like en del matte når du tar fysikk, men det er en stor forskjell fra første klasse videregående til andre klasse. Jeg tok T-matte og strøk nesten, men jeg valgte fortsatt og ta realfag. Fikk vite senere at det måtte ha vært en feil i systemet av rådgiver, men men… jeg kom meg gjennom både fysikk, kjemi og biologi. 

Det er en stor fordel å like/forstå matte i fysikken, fordi det er mye regning. Litt mindre i kjemi og nesten ingenting i biologi. Men jeg klarte fysikken selv om jeg ikke var veldig flink.. faktisk følte jeg at jeg ikke skjønte noen ting, men jeg tydeligvis må jeg skjønt noe XD 

 

Meg i Brussel

I videregående blir man mer moden og utvikler seg, og jeg kunne faktisk ikke skjønne hvorfor jeg nesten strøk i T-matte, men det gikk så mye bedre i S-matte. Samtidig hadde jeg ligget på 3-4 på prøvene, men det hadde også noe å si at tentamen var vanskelig. Mange som hadde vært på 5-6 hele året fikk 3-4 på karakterkortet. Tema på tentamen har mye å si. Det var deilig å slippe sin, cos og tangens etter t-matten var ferdig fordi det har en stor betydning når det kommer til S-matten.

Av alle ting kom jeg også opp i kjemi 1 og 2 muntlig. Meningen med dette innlegget er at det går ann å ta realfag uten å være veldig god i matte. Jeg hadde også venner som gikk fra p-matte til s-matte og tok realfag. 

De fleste universiteter ser bare på S1 og S2 uansett… så om du ikke klarer t-matten så fortvil ikke. Mye kan forandre seg og det var “lettere” å forstå stoffet den andre gangen. Det var faktisk en stor fordel å ha hatt t-matten fordi det ble mye repetisjon i S-matte.

Hva mener du ? 
Vi blogges <3 

#matte #fysikk #strøknesten #forstå #regne #kjemi #biologi #klarte #ikkeflink #utvikler #mermoden #forandre #forstå #fordel #sin #cos #tangens #deilig #ferdig #S-matte #T-matte  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg