Skriver en tale og samarbeid med USA (i Nederland)

Hei fine! Akkurat nå så skriver jeg en tale jeg skal holde i morgen. Denne talen blir det satt karakter på og vi må heldigvis ikke kunne den utenad. Jeg er ganske nervøs fordi denne karakterer teller 20% men jeg har hørt at læreren vi har er ganske streng og han er fra Canada. Læreren kommer til å plukke ut hvem som helst i klassen som skal fremføre talen sin. Alle kunne velge tema på talen selv, men det måtte forandre noe i samfunnet. 

I dette faget har jeg begynt å reflektere mer på hvor vanskelig det er å skrive en tale. Så jeg tenkte mer og mer på hvor mektig imponert jeg er når jeg leser og hører taler som flyter godt og inspirer. Det er jammen ikke lett. I timen analyserer vi Martin Luther King jr. sin tale “I have a dream…” og andre kjente taler. Å skrive tale er definitivt en prosess, men jeg følte meg fortsatt ikke hundre prosent fornøyd selv om jeg skrev ting om igjen osv. Jeg hadde heldigvis fine klassekamerater som var villig til å gi tilbakemelding om hva de synes. Den vanskeligste delen for meg var å bruke teknikker som skulle høres overbevisende og bruke metaforer og sammenligninger som passet i teksten. På norsk, for meg, er det litt enklere fordi jeg kjenner til disse teknikkene og vet hvordan man skal bruke dem, men rim og rytme på engelsk høres ikke likt ut på norsk. 

Samtidig som dette så har vi et samarbeid med studenter i Ohio, USA. De går på Xavier University og det er så spennende å se hvordan livet deres er og alle måtte lage en introduksjonsvideo. De har nå gitt oss tilbakemelding på hva de synes og vi kommer til å gi tilbakemelding på noe de har skrevet senere. 

Jeg synes navnet Xavier er så morsomt fordi jeg er så fan av x-men. Logoen til skolen er X og de har som slagord “en for alle og alle for en” fra de tre musketerer. Jeg hadde aldri hørt om dette universitet før nå og beste venninnen min fra USA hadde heller ikke hørt om skolen. Det var mest fordi hun ikke skulle søke til Ohio og det er så mange skoler i USA. 

I morgen tidlig har jeg nederlandsk først, også etter dette faget skal fremføringene skje. Det kan hende at jeg må fremføre den neste uke. For min egen del er det best å bare bli ferdig med saken. Det aller beste hadde vært om jeg var først. 

I morgen slutter jeg rundt 12.00 men jeg skal bli igjen på skolen for å jobbe på en innlevering til torsdagen. I dag var jeg på skolen til klokka 19.00, men det var på grunn av at jeg deltok på et arrangement. Arrangementet var et språk cafe hvor man kunne øve på språkene man lærer til de som er interesserte. De serverte gratis mat og det var 1,50 euro for drikke. 


Jeg vil prøve å blogge mer, siden jeg ble mer motivert nå som bloggen ble lagt ut på forsiden av blogg.no. 

Ja, det er en liten ting for andre kanskje, men morsomt for meg som blogger såpass lite. 

Hva skjer i morgen?

//A

#nederland #rotterdam #student #blogger #tale #xavieruniversity 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg