Skoleveske til 16 000 kr?!?

Hei fine! I går skrev minmote en artikkel om skolevesker som sandvika storsenter reklamerte for. Mulberry vesker er dyre og jeg tror at hvis jeg hadde hatt en så dyr veske (rundt 14000-16000 kr) så hadde jeg ikke brukt den på skolen. Personlig hadde jeg vært for redd til å bruke den at all. En ripe på mobilen til og med så får jeg en skikkelig “å nei!” følelse. DAAAAAMNNN 16 000 for en skole veske. En ny mobil eller en ny MAC. Dette er definitivt det jeg tenker på når jeg ser vesker til den prisklassen. Jeg kan skjønne det litt mer om det er for personlig bruk sånn hvis du skal ut på middag med venninner men da hadde jeg hatt den på fanget HELE TIDEN! Akkurat som jeg har mobil i hånden. Skoleveske? Altså jeg bruker veske i stedet for sekk, men ikke veske til 16 000 kr. Hvert fall ikke på ungdomskolen eller videregående. Jeg hadde vært kjempe redd for at den skulle blitt stjålet. I det minste på universitetet så har du ikke gym. Tidligere har jeg sett artikler på tyveri på videregående og det var ikke langt unna der jeg gikk. Flere tusen kroner verdt av ting ble stjålet fra gym garderoben. 

Altså jeg ser den at man vil ha en fin veske på skolen men wow når jeg så den prisen ble jeg sjokka. Så er jo jeg fattig student at the moment så om jeg kunne brukt 16 000 kr på en veske så hadde det vært en DRØM. Men jeg hadde ikke fått brukt den så mye fordi jeg hadde vært for redd til å bruke den. LOL jeg vet at jeg gjentar meg selv men jeg kan føle frykten som om jeg allerede hadde kjøpt den. 16 000 kr er en eller to reiser for min del. 

Det jeg ville med dette innlegget og som ikke er typisk fra mine andre innlegg er at jeg håper at ikke unge føler press på at de MÅ kjøpe dette. Nyhetene og media har allerede snakket om dyre jakker på vinteren og at det blir mer og mer press. Hvis du synes at dette er fint og at DU vet at du gjør det for din egen del og at du liker den tingen selv og har spart opp med egne penger og ønsket deg det lenge, Do it. Ikke på grunn av at fordi andre har det eller fordi at du ikke blir en del av gjengen hvis du ikke har det. Uff føler det er så trist at det skal være sånn. Fordi jeg selv synes at det IKKE skal være sånn. Dine venner eller klasse burde ikke bry seg om det du har. Hvis de har dyre ting… ja vel? også da? Hvis du har fine ting så er det også bra. Hvis jeg har fine ting så fint for meg. Hvis jeg viser fine ting på bloggen så vil ikke jeg at unge skal føle seg presset til at de også må ha det. Jeg håper hvert fall ikke at noen føler seg presset til at de må ha det. Jeg sier ikke at jeg ikke kjøper merke klær eller vesker. Men jeg kjøper det for min egen del og definitivt ikke for klassen min eller andre. Det meste jeg får også er til bursdag, jul osv. 

VENT alltid på salg. Det er alltid salg på alt mulig, og om du virkelig vil ha den vesken eller mobilen eller ipad eller dyr jakke eller genser, hva det enn måtte være så er det salg nesten hele tiden. Er det rart å vente? Folk vet jo ikke om du kjøpe merke klær på salg, med mindre du drar dem med inn i butikken også videre. men man har kjøpt det fordi man selv liker det og dette er noe man har ventet på lenge. 

Jeg vet om dette med press, vi hadde det på videregående og det er vanskelig. uff jeg håper at dette innlegget hjalp en der ute som føler på dette. 

Jeg vil ikke tråkke på noen tær med dette innlegget. Dette med press og penger og hva som er greit og ikke greit er et veldig sårt tema. Men jeg blir defintivt trist inni meg hvis man ender opp på luksusfellen på grunn av dette. Ja, det er en greie. For min del er det mer spesielt å ha EN god veske enn en kjempe dyr veske som 1. kanskje ikke har plass til det du trenger så da må du kanskje bruke en canvas bag ved siden av. 2. Ikke føle seg vell av at man må passe på og bli stressa av vesken sin på skolen. 3. at trenden kan gå over også er det nye spennende og dyrere trender som kommer på markedet. Man vet jo aldri, kanskje allerede neste uke så er det en ny veske til 20 000 eller 30 000 som er den perfekte skolevesken. Med denne type penger tenker jeg bare “lappen”. 

Jeg prioriterer dette annerledes da. Jeg vil heller bo på hotel og reise og se verden enn å ha en veske. Jeg vet selv at jeg bruker mobil og mac mer så jeg vet at jeg bruker dette hver dag. Macen bytter jeg ikke ut før det har gått 5 år. Så hvis jeg hadde kjøpt en veske til denne prislappen ville jeg sørget for at den også varte i lang tid. God kvalitet og at den kan naturligvis ha macen inni. Jeg har hatt noen ganger at vesken har revnet på grunn av at det ble for tungt. Skolebøker er ikke lette de heller og alt annet stasj man prøver å stappe inn hehe. 

En annen situasjon man kan komme bort i om du kjøper ting fordi andre synes det er fint eller andre har det er at man basically bare får en kommentar “å så fin veske du har” eller “den vesken er sååå fin” også vet jeg ikke om det er noen som drar den lenger enn det?. Man får noen kommentarer også er det neste trend i løpet av et par timer som er “enda bedre”. Kjøp for din egen del og se stjerner&hjerter og vær glad for din egen del. Være glad for det man har og hvor søt seier det er å få lappen. En dag jeg ALDRI kommer til å glemme. 

Jeg håper DU får en fin dag videre. 

Vi blogges <3 

//Alissa 

#veske #økonomi #skole #penger #mulberry #redd 

11 kommentarer
    1. Jeg synes nok de fjortisene som har sånt stort behov for å vifte med den slags verdier, sannsynligvis har dårlig selvtillit. At de i tillegg bærer på seg belastningsskader med tunge skuldervesker, er en annen sak. Ryggsekk er så mye bedre.
      Men bevares, de som vil sløse penger, får gjøre det. De som ikke vil, får bare le litt av dem.

    2. Flott skrevet! Det er crazy at ungdommen nå til dags skal følge etter “alle andre” … Det gjelder ikke bare mote og klær og vesker, men gnerelt det aller meste, og det synes jeg er litt dumt… Ja, det er bedre å ha en veske som varer fremfor en som koster skjorta og ikke varer så lenge eller revner fort pga tunge ting.

    3. Synes det er fullstendig galskap! Er egentlig ganske glad for at jeg slipper å være ungdom nå.. Det er så syykt mye press fra alle kanter. Det går på selvbildet og hvor godt man blir likt osv.. Er en veldig dårlig trend at alt skal være designer.

    4. Jeg kjenner jeg blir betenkt. Nå er ikke akkurat jeg ung lengre, men moter har det vært til alle tider. Men jeg lurer på en ting, HVIS du hadde kjøpt vesken til 16000 kroner, ville da dine venninner sett forskjell på den og en kopi kjøpt på Ebay til 500 kr ( om du holdt munn om det)? Syntes det flott at du setter spørsmålstegn ved nødvendigheten av å kjøpe dyre vesker og ting. Det er trist hvis noen ramler ut av vennekretsen fordi foreldrene eller dem selv ikke har penger til å kjøpe det hotteste. Men det finnes billigere alternativer der ute, men må bare tørre. Håper det finnes mange sterke ungdommer som deg der ute. Bra blogg innlegg. Tommel opp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg