Fremtidige reiser

Hei fine! Mens jeg sitter i forelesning så drømmer jeg meg litt bort og vil reise. Jeg er sååå sjalu fordi søsteren min skal til Singapore neste uke. Wow jeg har alltid drømt å dra dit. 

Jeg tenker at jeg forhåpentligvis neste år har muligheten til å reise litt langt. Hvis jeg sparer en del og det ikke kommer noen overraskelser hehe. Hvis vaskemaskinen eller kjøleskapet blir ødelagt eller noe hjemme så er dette naturligvis første prioritet. Samtidig er jo leien og mat alltid noe man må tenke på og har spart opp alt i forveien om man skal reise. 

Her i Nederland så er det ikke unaturlig at de starter sommerferien i juli, til og med noen ganger har de allerede eksamen i august. Dermed er det enda viktigere at jeg passer på at jeg består alle eksamene mine. Dette er ikke en selvfølge i utlandet. Grunnen er at jeg har for eksempel 5-6 eksamener på 2 uker og man må alltid ha 75% riktig for å bestå. Dette høres litt vanskelig ut å vite hva dette faktisk betyr men hvis man har 40 spørsmål så må man ha 21 riktig, hvis du har 20 så består du ikke. Det var vanskelig å bli vant til i starten men dette er noe man venner seg til. 

Jeg håper at jeg kan enten dra til Asia eller USA til sommeren. Hvis jeg skal til Asia så tenker jeg kanskje Kina igjen eller Japan men jeg er ikke helt sikker ennå. Venninnen min skal i januar på utveksling til Japan og en annen skal til Sør korea. Neste halvår hadde jeg muligheten til å dra enda en gang på utveksling, men jeg tenker at siden jeg allerede er på utveksling (på en måte) bare at jeg tar hele bacheloren i utlandet, så blir det nok for dyrt om jeg skulle betalt for begge steder. Blant annet kunne jeg dratt til HongKong, som hadde vært stedet jeg ville valgt fordi jeg gjerne vil forbedre kantonesisken min. Kantonesisk er kinesisk men mandarin er veldig annerledes. 

 

Jeg får ofte spørsmål om det er likt eller ikke. Det er det ikke. Hvis en som snakker mandarin snakker med en som snakker kantonesisk så kan de ikke forstå hverandre. Et annet spørsmål jeg får er om det er som norsk og svensk og det er det heller ikke. Jeg sier ofte Finsk og norsk fordi det er et helt annet språk. 

Min søster og mor snakker begge deler. 

Andre steder jeg ønsker å dra til er blant annet Fiji, Maldivene og New Zealand. Disse stedene virker såå spennende. Jeg snakker også nettopp med en venninne som har bodd i Dubai. WOW kult! 

Jeg tenkte kanskje å ta noen dager i Paris, det er bare 4 timer unna så en liten helg hadde vært morsomt. En annen venninne av meg er nå i Irland så det er veldig kult. Hun var der hvor de spilte inn scener for Game of Thrones! Elsker den serien. 

Det er så morsomt med å studere i et internasjonalt miljø, man kan bli bedre kjent med nye culturer og jeg får blant annet tips til nettsteder lokale folk bruker for å få en billigere reise. 

Vi blogges <3 

//Alissa 

#Nederland #reise #fremtidige 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg