Hjemmekontor eller dra til kontoret?

Hei dere,

Korona regler
Selv om det er helt åpent i Norge så er det fortsatt korona restriksjoner her i Nederland. Fra og med neste uke vil det være færre restriksjoner og den ene regelen vil handle om hjemmekontor. Akkurat nå kan vi ha hjemmekontor halvparten av tiden og det er pålagt av staten å ikke ha mer enn dette. Dermed har mitt team bestemt seg for å velge selv hvilke dager de vil ha hjemmekontor og at det er best når det er flest mennesker på kontoret å møtes. Da vil vi få større utbytte av å dra til kontoret. Dermed er torsdager og fredager veldig stille. Alle er som regel på kontoret fra mandag til onsdag og resten av dagene får man velge selv. Det blir spennende å høre hva firmaene tenker om de nye reglene. Noen team har jeg hørt er pålagt til å komme på kontoret fulltid mens andre team får velge litt selv. Personlig synes jeg det er digg med litt blanding. Nå er jo jeg mesteparten av tiden på kontoret fordi jeg liker å skille mellom hjem og jobb. Men jeg synes det er fint at muligheten er der om man skulle ønske.

Den neste diskusjonen er ofte: hva med folk som har lyst til å jobbe fra utlandet. Dette er en tricky situasjon fordi om noen får lov så burde alle få lov. Mens det er ikke alltid lett å holde reglene likt for alle siden folk jobber i forskjellige typer jobber. Det er ikke alltid like enkelt heller fordi bedriftene har også fysiske butikker som kanskje gjør at jobbene ikke kan gjøres via hjemmekontor.

Hvorfor jeg liker kontoret
Men fint og bra er det uansett at ting begynner å gå tilbake til normalen. Jeg er drit heldig som har DEN utsikten over havnen i Nederland og et skikkelig bra kontor. Det er også grunn nr tre til hvorfor jeg liker å jobbe på kontoret. Denne utsikten kan veldig få slå. Det er annerledes å jobbe i utlandet og spesielt når det er i en storby.

Hovedgrunnen til at jeg digger å dra til kontoret er fordi man får møtt mange mennesker og bli bedre kjent med hva folk jobber med. Det er hyggelig at andre avdelinger deler sine erfaringer spesielt når man er helt ny i jobben og bedriften.

Engelsk i hverdagen

Det er mange som spør om jeg synes det er vanskelig at jobben er på engelsk og at hverdagen går på engelsk eller nederlandsk. Men faktisk så er det veldig enkelt fordi jeg allerede startet for 4 år siden å ha alt på engelsk. Nederlandsken jobber jeg fortsatt med, men det er trivelig å se at folk ikke er redd for å snakke til meg på sitt morsmål. Det er den eneste måten jeg kan lære språket. Jeg hadde mitt første business møte her om dagen fullt på nederlandsk. Presentasjonen dems og hele møte var på nederlandsk og jeg svarte også tilbake med spørsmål. Det er gøy at jeg klarer å gå ut av komfortsonen. Selvfølgelig er jeg ærlig med at jeg ikke er flytende fra starten og at det er visse ord jeg ikke kommer til å skjønne, men folk tar det veldig greit å sier jeg er flink. Det er koselig.

Ikke glem at du kan følge meg på youtube: AlissaTV. Jeg prøver å redigere så mange videoer jeg kan, men med fulltidsjobb og trening så går dagene kjempe fort.

Her kommer bilde av utsikten

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg